Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan hybridiautoilla, eli sähkömoottori-avusteisilla polttomoottoriautoilla. Autoissa käytetään polttoainetta, joka on sekoitus synteettisen ja biopolttoaineen komponentteja. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK

Päästötön sähköbensiini sopii kaikkiin nykyisiin polttomoottoriautoihin

Viime vuosina on puhuttu paljon autoilun tulevaisuuden olevan sähköautoissa. Mutta onko päästöttömän liikenteen osaratkaisu sittenkin synteettisissä polttoaineissa?

Kesällä Suomeen kantautui hätkähdyttäviä uutisia Euroopasta. Heinäkuun lopulla Hollannin edustalla syttyi tuleen rahtialus Fremantle Highway. Aluksen lastina oli 3 783 autoa, joista 2 700 on nykytietojen mukaan palanut korjauskelvottomiksi. Tulipalon syttymissyyksi epäiltiin sähköauton akkua, mutta tutkinnan edetessä on epäily osoittautui perättömäksi.

Sähköautojen paloturvallisuuden ylle jäi kuitenkin varjo.

– Emme tiedä palon alkusyytä. Mutta sen sanottuani, uskoakseni kaikki asiantuntijat joilla on mitään käsitystä tästä aiheesta ovat yhtä mieltä siitä, että sähköautojen kuljettamiseen liittyy suurempia riskejä, sanoi aiemmin yhdysvaltalaiselle mediayhtiö Bloombergille laivan pelastustöissä olleen Royal Boskaliksen johtaja Peter Berdowski.

Heinäkuun loppupuolella Englannin Lydden Hillissä oli määrä kilpailla rallicrossin MM-sarjan osakilpailussa. Rallicrossin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan sähköautoilla. Kilpailun alla ranskalaisen tallin kilpa-auto syttyi tuleen latauksen aikana. Tuli levisi nopeasti tuhoten tallin toisen kilpa-auton ja runsaasti muita ajoneuvoja. Sähköiset rallicross-autot ovat olleet pannassa heinäkuisesta MM-osakilpailusta lähtien. Kansainvälinen autoliitto FIA on ottanut tapauksen perusteelliseen tutkintaan, sähköautoilla ei kilpailla enää loppukaudella.

Palo- ja pelastusviranomaisten mukaan sähköautojen tulipalot ovat harvinaisia, mutta sähköauton palokuorma on tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan suuri. Toiseksi, sytyttyään sähköauton akusto palaa erittäin kuumana ja pitkään. Joidenkin akkutyyppien palaminen myös tuottaa itse tarvitsemansa hapen.

Sähköautoihin liittyy myös muita ongelmia kuin paloturvallisuus. Sähköautojen akuissa käytetään litiumia, mutta niiden tarvitsemien materiaalien tuotantoon liittyy vakavia ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia. Sähköautot vähentävät merkittävästi ajamisen päästöjä sekä tarvetta tuottaa ja rahdata öljyä. Niiden akkuihin tarvitaan kuitenkin isoja määriä monenlaisia mineraaleja, joiden kaivaminen tapahtuu usein globaalin etelän maissa. Siksi esimerkiksi Kansainvälinen energiajärjestö IEA on kehottanut kiinnittämään huomioita kaivannaisteollisuuden kestävyysongelmiin.

– Sähköautojen markkinat ovat kasvamassa räjähdysmäisesti, mikä johtaa akkumineraalien kysynnän nopeaan kasvuun. Ellei kaivossektorin vastuullisuusongelmia saada hallintaan, voivat arvoketjut häiriintyä ja materiaalien saatavuus heikentyä, todetaan kesäkuussa julkaistussa sähköautojen vastuullisuutta tutkineen Finnwatchin raportissa.

Muita vaihtoehtoja

Mutta ovatko sähköautot ainoa vaihtoehto ympäristö- ja ilmastoystävälliseen autoliikenteeseen?

On myös muitakin vaihtoehtoja, painottaa Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola. Secto Automotive on suuri suomalainen autoleasingyhtiö, joka edistää sähköautoilua, mutta myös sähköbensiinin kehitystä.

Ilmastonmuutoksen hidastamiseksi tarvitaan radikaalia hiilidioksidin vähentämistä ilmakehästä. Hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen uusissa tuotteissa voi toimia avainasemassa korvattaessa runsaspäästöisiä fossiilisia tuotteita. Kun yhdistetään vähäpäästöinen sähkö ja talteenotettu hiilidioksidi, voidaan tuottaa synteettisiä sähköpolttoaineita suoraan kuluttajien käyttöön.

– Olemme viimein pääsemässä pois polarisoituneesta keskustelusta, jossa vastakkain ovat olleet sähköautot ja polttomoottoriautot. Selvää on, että autoalallakin kaikkien toimijoiden tavoitteena on päästä eroon fossiilisista polttoaineista, sanoo Henkola.

– Sähköautot ovat siirtymässä marginaalista massojen tuotteeksi, mutta samalla pitää huomata se, että eri puolilla maapalloa tullaan ajamaan polttomoottoriautoilla vielä kymmeniä vuosia, hän jatkaa.

Lue lisää Kiinteistö & energia -lehden numerosta 6/2023!