Sähköautojen latauspaikat maksavat vähintään kymmeniä tuhansia euroa taloyhtiöille – yhden paikan hinta yleensä vähintään 4 000 euroa

Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen taloyhtiöille on kallista puuhaa, yhden paikan hinta on vähintään useita tuhansia euroja. Ara-tuen päättyminen lisää taloyhtiöiden osakkaiden kustannustaakkaa.

Voiko tämä olla näin kallista? Tällaisia ajatuksia risteili viime syksynä helsinkiläisen taloyhtiön hallituksen jäsenten ajatuksissa, kun tarjoukset sähkäautojen latauspaikkojen rakentamisesta tulivat. Iso rivitaloyhtiö oli päättänyt energiaremontin jälkeen rakennuttaa ensimmäiset latauspaikat, kun osakkaat olivat hankkineet muutamia sähköautoja sekä ladattavia hybridejä. Latauspaikkojen kalleus iski taloyhtiön hallituksen tietoisuuteen karulla tavalla. Vaikka energiaremontin yhteydessä, jossa kaukolämpö vaihdettiin maalämpöön, korotettiin taloyhtiön sähköliittymän kokoa ja uusittiin sähköpääkeskus, yhdeksän latauspaikan hinnaksi tulee reilut 40 000 euroa. Hinta sisältää latauspaikkojen sähkö- ja kaivuutyöt sekä latausasemien hankinnan sekä asennuksen. Yhden latauspaikan hinnaksi tulee hieman vajaat 4 500 euroa.

Taloyhtiö haki viime vuoden puolella Ara-tukea, mutta todennäköisyys tuen saamiselle on olematon. Latauspaikkoihin varatut tukieurot loppuivat viime vuonna kesken.

Tälle vuodelle tilanne hankaloitui taloyhtiöiden osakkaiden kannalta entisestään, sillä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara lopetti sähköautojen latauspaikkojen avustushakemusten vastaanoton joulukuussa 2023, sillä hallitus ei enää myöntänyt määrärahaa avustukselle kuluvalle vuodelle. Yhteensä avustusta on myönnetty noin 5,3 miljoonaa euroa. Avustuksella on toteutettu latausvalmius noin 6 500 autopaikkaan. Ara-tukea sai 35–50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa.

Kustannustasosta johtuen helsinkiläinen rivitaloyhtiö rakentaa latauspaikkoja vähitellen. Taloyhtiöllä ei ole yksinkertaisesti varaa kerralla rakentaa noin 50 pysäköintiruutuun latausasemaa. Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen onkin taloudellisesti hankala yhtälö taloyhtiöille. Sähköautojen latausratkaisujen hankkimisen hintaan taloyhtiöön vaikuttaa monet asiat, kuten latausratkaisujen määrä, mahdollisen latausinfran rakentaminen ja kaivuutyöt pihalle.

Useimpien taloyhtiöiden paikoitusalueita ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen. Sähköauton lataamistapa taloyhtiössä riippuu paljon esimerkiksi ajoneuvosta sekä taloyhtiön paikoitustilojen teknisistä ominaisuuksista. Sähköauton lataamisen vaatimat tekniset toimenpiteet vaihtelevat muun muassa taloyhtiön iän sekä sähköverkon resurssien mukaan.

Huomioitavaa on, että suuritehoiset ja nopeat 11 kilowatin latausasemat ovat monen vanhan asuintalon sähköverkolle liian kuormittavia ja tarvittavat muutostyöt kalliita.

– Sähköautojen latauspaikkojen rakennuskustannukset vaihtelevat hirvittävän paljon taloyhtiöiden välillä. Jos taloyhtiön rakennukset ovat esimerkiksi 30-40 vuotta vanhoja, latauspaikkojen rakentaminen saattaa vaatia taloyhtiön sähköliittymän korotuksen, eli isomman liittymän, sähköpääkeskuksen uusimisen ja sähkökaapeleiden uusimista ennen kuin voidaan pohtia itse latausasemien hankkimista, muistuttaa reaaliteeteistä läntisellä Uudellamaalla toimivan Isännöinti M. Ryypön toimitusjohtaja, isännöitsijä Vesa Ryyppö.

– Eli taloyhtiön sähköjärjestelmä voi vaatia isojakin parannustöitä, jotta sähköautojen latauspaikkojen asentaminen on mahdollista. Tällöin puhutaan useiden kymmenien tuhansien eurojen investoinnista. Tarvittavien sähkötöiden määrästä riippuen yhden latauspaikan rakentaminenmaksaa tuhansia  euroja, yleensä vähintään 4 000 euroa, hän jatkaa.

Virtaa lämmitystolpista?

Taloyhtiöissä on paljon autojen lämmitystolppia. Ne eivät kuitenkaan sovellu sähköautojen pitkäaikaiseen latauskäyttöön. Lämmitystolpan pistorasia on tavallinen kotitalouspistorasia, eikä sitä ole suunniteltu auton lataamiseen.

Lämmitystolpissa on ajastinkello, joka rajoittaa virran antamisen kahteen tuntiin. Tavallista lohkolämmitinpistorasiaa ei ole suunniteltu kestämään kuormitusta tuntikaupalla, vaan ainoastaan sen pari tuntia, ja senkin talvisin. Jos lämmitystolppaa kuormitetaan säännöllisesti enemmän, se on riski. Ylikuormitus voi johtaa ylikuumentumiseen ja tulipaloon.

Markkinoilla on tuotteita, joiden avulla lämmitystolpan voi muuttaa sähköauton latauspisteeksi.

Lue lisää Kiinteistö & energia -lehden numerosta 3/2024!

KE1

Taloyhtiöt ovat sähköautojen latauspaikkojen rakentamisasiassa puun ja kuoren välissä. Talous, niukkuus rahasta, jarruttaa latauspaikkojen rakentamista, toisaalta vuoden 2021 loppupuolella voimaan tullut lakimuutos pakottaa talo- ja kiinteistöyhtiöitä rakentamaan latauspaikkoja.