Jari Huttunen kilpaili elokuun alussa Jyväskylän MM-rallissa Ford Puma Rally 1-autolla. Siinä käytetään polttoaineena sähköbensaa, lisäksi autossa sähkömoottori. Kuva: Touho Häkkinen/AKK

Polttomoottoriautot ilmastoystävällisiksi sähköbensalla

Sadat tuhannet suomalaiset kokoontuivat elokuun alussa keskisuomalaisten sorateiden varsille kannustamaan suosikkejaan Jyväskylän MM-rallissa. Pohjoismaiden suurimmassa yleisötapahtumassa nähtiin ja koettiin jotakin sellaista, joka voi lähivuosina olla osa autoilevan suomalaisen arkea.

Turvavyöt, ajovalojen pesimet, erilaiset korin turvallisuutta parantavat ratkaisut ja nelivetotekniikka ovat esimerkkejä normaaleihin autoihin tulleista parannuksista, joita on kokeiltu ja kehitelty ensin autourheilussa. 

Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan hybridiautoilla, joissa polttomoottorin voimanlähteenä käytetään polttoaineen rinnalla myös sähköä. Varsinainen autoliikennettä mullistava innovaatio, keksintö, on kuitenkin MM-sarjan ralliautojen polttoainetankissa. Ralliautojen polttoainetankeissa on käytetty kuluvan vuoden alusta lähtien menovettä, joka on valmistettu vedestä ja hiilidioksidista sähkön avulla. 

– Sähköautot ovat siirtymässä marginaalista massojen tuotteeksi, mutta samalla pitää huomata se, että eri puolilla maapalloa tullaan ajamaan polttomoottoriautoilla vielä kymmeniä vuosia, sanoo  Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola. Secto Automotive on suuri suomalainen autoleasingyhtiö.

EU vaatii, että Euroopassa myytävät uudet autot ovat fossiilittomia vuonna 2035. 

– Kun muistetaan Suomessa käytettävien autojen keski-iän olevan 13 vuoden tuntumassa tällä hetkellä, on selvää, etteivät polttomoottoriautot katoa liikenteestä vielä pitkään aikaan, muistuttaa Henkola.

Liikenteen ilmastopäästöjä kuitenkin pitää kyetä vähentämään. Tähän yhtälöön ralliautoissa käytettävä sähköbensiini voi olla ratkaisu, sillä se sopii kaikkiin polttomoottoreihin.

Ensimmäiset kilometrit

Secto Automotive aloitti vuonna 2010 työt sähköautojen parissa. Yritys aloitti ensimmäisenä yhtiönä Suomessa sähköautojen ”liisauksen”.

– Sähköautojen tulo osaksi yrityksen toimintaa herätti kiinnostuksen fossiilittomaan, hiilineutraaliin autoliikenteeseen. Samanaikaisesti mielessä on ollut rallin tulevaisuus. Olen ajanut kilpaa pienestä pitäen ja pohtinut, miten ralli ja muu kilpa-autoilu voi jatkua fossiilisten polttoaineiden tuhotessa maapalloa, kertoo Matias Henkola.

– Autourheilun täytyy muuttua vastuullisempaan suuntaan, jotta lajilla on edellytykset jatkua tulevaisuudessa. Sähköautojen akustojen tehopainosuhde ei ole optimaalinen autourheiluun, erityisesti ralliin jossa auton tulee olla ketterä verrattuna rata-autoihin. Synteettisesti hiilinielun kautta valmistetut polttoaineet mahdollistavat nykyistä vastaavan rallikokemuksen käytännössä nollapäästöillä.

Lue lisää Kiinteistö&energia -lehden numerosta 5/2022!